Plats: Husås Tid: 1978

Spiskåpan. Vi köpte ett hus i Husås och flyttade dit och renoverade 1978 och då var det vedspis där. Kåpan ovanför spisen var borta, så det var bara en ventil. Det var frun som kom med idén att det skulle vara roligt att ha en kåpa. Vi fick tag i Pelle Svärd som var plåtslagare. Han var gammal då, bortåt 80 år. Han kom och tittade, klev upp på vedspisen och mätte och stod i, han var hur spänstig som helst. Efter någon vecka kom han med kåpan, men det var inte riktigt bra så han åkte i väg igen. Efter någon dag kom han tillbaka och då hade han fått till den så den var perfekt, med den lilla kanten runt. Då var min kusin där och Pelle frågade honom vad han jobbade med. Min kusin hade då jobbat på Sri Lanka som biståndsarbetare, så han svarade det.

”Vad säger du? Pilgrimstad”, sa plåtslagaren.

Jag vet inte om han hörde fel eller om han skojade med oss. Han skulle ha femhundra för jobbet så jag for och betalade honom och sedan gick det bara någon vecka så dog han. Han jobbade in i det sista.

När jag berättade det för folk, att han var så gammal när han gjorde kåpan till oss och att han dog kort efter får jag alltid frågan:

”Hann du betala?”

Roland Norrman

Märkt , , , , ,

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.